Galeria 137 – Łódź 10.2015 r. II

Wystawa odbyła się w Łodzi w pięknej secesyjnej kamienicy przy ul Piotrkowskiej 137 w  „Galerii 137”. Zjawiska przyrody wokół Ziemi, jak i Ziemia w kosmosie dają niewyczerpane źródło wyobraźni.

Wiele razy zastanawiałem się przy różnych okazjach czym w gruncie rzeczy jest sztuka.

Czy rola jaka odgrywa w życiu człowieka, społeczeństw, narodów i zamieszkałych przez nie państw w znacznym stopniu nie wpływa decydująco na kształtowanie się nie tylko ogólnego poziomu życia, ale i aspiracji kulturowych. Na pierwszy rzut oka, wydawać się może za truizm, ale po zastanowieniu, kiedy popatrzymy na zjawisko w perspektywie historycznej, taka refleksja nabiera sensu gdyż pozwala na głębszą ocenę obserwowanego zdarzenia artystycznego. Tak jest również w przypadku malarstwa Zofii Danuty Pasińskiej, której ostatnia kolekcję miałem okazję zobaczyć. Sama autorka deklaruje:

„... w malarstwie borykam sie z obrazem, w którym chcę dokonać wyboru, chcę lepiej, ostrzej, przy pomocy koloru i formy przedstawić zapamiętany fragment rzeczywistości. ” Sugeruje więc, iż to co przedstawia w obrazie, stanowi fragment jakiejś rzeczywistości. Oznaczałoby to uległą rolę twórcy wobec zjawisk przyrody, bądź też różnych innych doświadczeń w kontakcie z rzeczywistością i jej przemożnym wpływie na naszą wyobraźnię. Cywilizacja przeszła zauroczenie, naturalizmem i superrealizmem. W historii malarstwa znajdujemy wiele buntowniczych postaw będących wyrazem dezaprobaty, funkcjonujących reżimów i także ofiar ich funkcjonowania. Te i inne emocje, kształtują pasję Danuty do formułowania przekazów. Jak przyznaje „Inspirują mnie zjawiska przyrody: bezkresne piaski pustyni, wybrzeża morskie, plaże piaszczyste i klify, skaliste wybrzeża, wschody i zachody słońca, itd." Źródłem i motywacją do działania pozostaje ekspresja zdarzeń z natury, której Autorka doświadcza, aby w procesie twórczym przekształcić w znak wyrażający stan ekspresji zdarzenia. Jej malarstwo to przede wszystkim uczucie, w którym dokonuje się otwieranie przestrzeni dla materializacji idei twórczej. Ekspresyjne decyzje, którymi konstruuje formę dla każdego obrazu, pozwalają obserwatorowi uświadamiać sobie dramatyczne napięcie towarzyszące postrzeganiu rzeczywistości i przekształcaniu w obraz. Determinacja z jaką Autorka głosi swoje poglądy na sztukę jest wynikiem m. innymi studiów malarskich w pracowni prowadzonej przez prof. Zdzisława Głowackiego, nieugiętego propagatora abstrakcji ekspresyjnej.


Prof. Tadeusz Wolański